Investeringssubsidie maatschappelijke gebouwen

Subsidie voor vrijwilligersorganisaties, beheerstichtingen en (energie)coöperaties die willen investeren in maatschappelijke gebouwen. 

Instructie tekst: Lees verderop op deze pagina welke bijlagen u nodig heeft bij een aanvraag.

Voor welke activiteiten?

  • (Nieuw)bouw of renovatie/vernieuwbouw van het gebouw waarvan de technische levensduur is verstreken;
  • Uitbreiden van het gebouw. U kunt bewijzen dat u ruimte tekortkomt;
  • Maatregelen om het gebouw duurzamer en toegankelijker te maken; 
  • Uitvoeren van groot onderhoud aan een multifunctionele accommodatie (MFA);
  • Uitvoeren van een onderzoek naar de haalbaarheid van een idee. 

Voorwaarden

Wie kan aanvragen?

Beheerders, verenigingen of stichtingen van een buitensport, jeugd- en jongerenaccommodatie of een gemeenschapshuis en (energie)coöperaties die bijdragen aan de verduurzaming ervan.

Hoogte subsidiebedrag

  • Nieuwbouw, renovatie / vernieuwbouw of uitbreiding: maximaal 90% van de subsidiabele kosten. De gemeenteraad beslist hierover. We behandelen maximaal 2 aanvragen per jaar;
  • Uitbreiden van een bestaand gebouw. We behandelen maximaal 2 aanvragen per jaar, tot maximaal € 1.000.000 in totaal;
  • Verduurzamen:
    • maximaal 50% per aanvraag, maximaal € 25.000; 
    • maximaal 70% per aanvraag, maximaal € 30.000 als het gebouw energie-neutraal wordt.
  • Verbeteren toegankelijkheid: maximaal 70% van de subsidiabele kosten als toegankelijkheidsscan minimaal 2 punten stijgt tot minimaal rapportcijfer 7;
  • Voor duurzaamheid en toegankelijkheid geven we jaarlijks maximaal € 600.000 subsidie;
  • Groot onderhoud aan MFA’s: tot maximaal € 302.500 in totaal;
  • Haalbaarheidsonderzoek: maximaal 75% van de subsidiabele kosten per aanvraag. We behandelen maximaal 2 aanvragen per jaar.
    • maximaal € 15.000 voor een eerste haalbaarheidsonderzoek;
    • maximaal € 35.000 voor de verdere uitwerking als het college van B en W dat besluit na eerste haalbaarheidsonderzoek.

Nodig

  • Een uittreksel KvK. Dit uittreksel mag maximaal 3 maanden oud zijn. Op het uittreksel moet staan wie op moment van aanvraag de bestuursleden zijn.
  • De statuten van uw organisatie.
  • Als het gebouw eigendom is van de gemeente of een derde: een bewijs dat uw organisatie het gebouw mag beheren. 
  • Een begroting voor de activiteiten waarvoor u subsidie aanvraagt. In de begroting moet in elk geval staan hoe u de kosten voor de activiteiten gaat betalen. Geef daarbij aan welk deel u betaalt: 
    •    met de subsidie die u aanvraagt
    •    met eigen middelen
    •    met geld van anderen
  • Offerte(s) van de werkzaamheden waarvoor u subsidie aanvraagt.
  • Als u namen een vereniging aanvraagt: Een door het bestuur ondertekend verslag van de algemene ledenvergadering. In het verslag moet staan dat de ledenvergadering akkoord heeft gegeven op de uit te voeren activiteiten aan de accommodatie, de begroting en het dekkingsplan.

Bij sommige activiteiten heeft u nog meer documenten nodig:

Nieuwbouw, renovatie of vernieuwbouw

Behalve de hierboven genoemde informatie heeft u verder nodig:

  • Een overzicht van de bezetting van het gebouw van een week in de voorjaars- en een week in de najaarsperiode. Geef voor elke dag in de week aan: 
    • Op welke momenten (van-tot) het gebouw wordt gebruikt
    • Wie/welke organisatie het gebouw op dat moment gebruikt
    • Welke activiteit op dat moment in het gebouw plaatsvindt
  • De jaarrekeningen van de 2 voorgaande jaren. De jaarrekeningen moeten zijn goedgekeurd door de algemene ledenvergadering van een vereniging of het bestuur van een beheerstichting.
  • Een sluitende exploitatiebegroting voor de eerste 5 jaar nadat de werkzaamheden (waarvoor u subsidie aanvraagt) zijn uitgevoerd.
  • Een positief haalbaarheidsonderzoek met tenminste:
    • Programma van eisen
    • Afweging van beschikbare locatie(s)
    • Ruimtelijke haalbaarheid (zoals verkeersveiligheid, ontsluiting, parkeren, planologie)
    • Raming van de bouw en exploitatie
Uitbreiden van het gebouw

Behalve de hierboven genoemde informatie heeft u verder nodig:

  • Bewijs dat u ruimte tekort komt.
  • Een overzicht van de bezetting van het gebouw van een week in de voorjaars- en een week in de najaarsperiode. Geef voor elke dag in de week aan: 
    • Op welke momenten (van-tot) het gebouw wordt gebruikt
    • Wie/welke organisatie het gebouw op dat moment gebruikt
    • Welke activiteit op dat moment in het gebouw plaatsvindt
  • De jaarrekeningen van de 2 voorgaande jaren. De jaarrekeningen moeten zijn goedgekeurd door de algemene ledenvergadering van een vereniging of het bestuur van een beheerstichting.
  • Een sluitende exploitatiebegroting voor de eerste 5 jaar nadat de werkzaamheden (waarvoor u subsidie aanvraagt) zijn uitgevoerd.
  • Een positief haalbaarheidsonderzoek met tenminste:
    • Programma van eisen
    • Afweging van beschikbare locatie(s)
    • Ruimtelijke haalbaarheid (zoals verkeersveiligheid, ontsluiting, parkeren, planologie)
    • Raming van de bouw en exploitatie
Maatregelen om het gebouw duurzamer en toegankelijker te maken

Behalve de hierboven genoemde informatie heeft u verder nodig:

  • Als u duurzaamheidsmaatregelen wilt uitvoeren:
    • Toegankelijkheidsscan die laat zien welk rapportcijfer de toegankelijkheid van het gebouw krijgt.
    • Maatwerkadvies EPA-U
  • Een overzicht van de bezetting van het gebouw van een week in de voorjaars- en een week in de najaarsperiode. Geef voor elke dag in de week aan: 
    • Op welke momenten (van-tot) het gebouw wordt gebruikt
    • Wie/welke organisatie het gebouw op dat moment gebruikt
    • Welke activiteit op dat moment in het gebouw plaatsvindt
  • De jaarrekeningen van de 2 voorgaande jaren. De jaarrekeningen moeten zijn goedgekeurd door de algemene ledenvergadering van een vereniging of het bestuur van een beheerstichting.
  • Een sluitende exploitatiebegroting voor de eerste 5 jaar nadat de werkzaamheden (waarvoor u subsidie aanvraagt) zijn uitgevoerd.
Uitvoeren van groot onderhoud

Behalve de hierboven genoemde informatie heeft u verder nodig:

  • Een overzicht van de bezetting van het gebouw van een week in de voorjaars- en een week in de najaarsperiode. Geef voor elke dag in de week aan: 
    • Op welke momenten (van-tot) het gebouw wordt gebruikt
    • Wie/welke organisatie het gebouw op dat moment gebruikt
    • Welke activiteit op dat moment in het gebouw plaatsvindt
  • De jaarrekeningen van de 2 voorgaande jaren. De jaarrekeningen moeten zijn goedgekeurd door de algemene ledenvergadering van een vereniging of het bestuur van een beheerstichting.
  • Een sluitende exploitatiebegroting voor de eerste 5 jaar nadat de werkzaamheden (waarvoor u subsidie aanvraagt) zijn uitgevoerd.
  • Een actueel meerjaren onderhoudsplan (MJOP) toe met de kosten voor werkzaamheden met een vervangingscyclus van meer dan 10 jaar.
  • Actueel bewijs dat u al het onderhoud dat nodig was, heeft uitgevoerd.

Hoe het werkt

Aanvragen voor bouw, renovatie, uitbreiden en haalbaarheidsonderzoek

  • We behandelen de aanvragen voor (nieuw)bouw, renovatie/vernieuwbouw, uitbreiden van een bestaand gebouw en haalbaarheidsonderzoeken op 2 momenten in het jaar. Stuur uw aanvraag in voor 1 maart of voor 1 oktober;
  • Aanvragen behandelen we in volgorde van ontvangst tot het subsidieplafond is bereikt;
  • Het college van B en W beslist binnen 20 weken over uw aanvraag. Bij een aanvraag voor (nieuw)bouw kunnen we deze termijn eenmaal verlengen met 8 weken. U ontvangt hierover bericht.

Aanvragen voor duurzaamheid, toegankelijkheid en groot onderhoud

  • We behandelen uw aanvraag zodra deze bij ons binnen is;
  • Het college van B en W beslist binnen 20 weken over uw aanvraag. We kunnen deze termijn 1 keer verlengen met 8 weken. U ontvangt hierover bericht.

Afronden subsidieaanvraag

Zijn de werkzaamheden klaar? Dan verantwoordt u de werkzaamheden binnen 12 weken aan de gemeente. 

Vragen?

Heeft u vragen over deze subsidieregeling? Bel 077 - 477 97 77 of stuur een e-mail naar gemeente@horstaandemaas.nl.