Leefgeld Oekraïense vluchtelingen
Inschrijven bij de gemeente
Maak voor het inschrijven een afspraak bij de gemeente: 077 - 477 97 77. U vraagt tijdens de afspraak ook uw leefgeld aan. Bent u al ingeschreven? Dan krijgt u via de post een aanvraagformulier.
Meenemen naar de afspraak
- Oekraïens paspoort of identiteitskaart.
- Als u geen Oekraïens identiteitsbewijs heeft: uw verblijfsvergunning voor Oekraïne en uw identiteitsbewijs.
- Voor kinderen uit het gezin zijn geen documenten nodig.
- Iedereen uit het gezin is bij de afspraak op het gemeentehuis, ook kinderen.
Burgerservicenummer
Als u ingeschreven bent, komt u in de Basisregistratie Personen (BRP). En u krijgt een burgerservicenummer (bsn). Dat heeft u nodig als u wilt werken, een Nederlandse bankrekening wilt openen en voor het regelen van zaken met de Nederlandse de overheid.
Wie kunnen leefgeld krijgen?
- U bent gevlucht uit Oekraïne.
- U heeft een identiteitsbewijs.
- U woont bij een gastgezin.
- U bent ingeschreven bij de gemeente Horst aan de Maas.
Goed om te weten
Ik ben al ingeschreven bij de gemeente. Hoe krijg ik leefgeld?
U krijgt via de post een aanvraagformulier. Daarmee kunt u leefgeld aanvragen.
Hoeveel leefgeld krijg ik?
Volwassenen en kinderen krijgen elke maand leefgeld. Het leefgeld bestaat uit eetgeld, kleedgeld en een extra toelage bij opvang in een gastgezin. Op de website van de Rijksoverheid staan de bedragen.
U krijgt leefgeld totdat u betaald werk gaat doen. Heeft u betaald werk gevonden? Dan geeft u dat door aan de gemeente. Daarna stopt het leefgeld.
Hoe krijg ik het leefgeld?
- Heeft u een Nederlandse bankrekening? Dan maakt de gemeente het bedrag over naar die rekening.
- Heeft u geen Nederlandse bankrekening? Dan krijgt u een prepaid bankpas. Daarop staat het geld.
Krijgen gastgezinnen geld voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne?
Nee, gastgezinnen krijgen geen geld voor het opvangen van vluchtelingen. Vluchtelingen en gastgezinnen kunnen zelf afspreken of de vluchtelingen het leefgeld gebruiken voor een bijdrage aan de kosten.