Trouwen of geregistreerd partnerschap in 2025 of later

Vanaf 1 januari 2025 kunnen bruidsparen in onze gemeente zelf een locatie kiezen voor hun huwelijksvoltrekking of registratie van het partnerschap. Deze locatie moet aan een aantal voorwaarden voldoen. Ook is het straks mogelijk om 's avonds uw ceremonie te houden. U kunt ook voor een eenvoudige ceremonie kiezen.

Wat verandert er per 1 januari 2025?

Als u kiest voor een eigen locatie binnen de gemeente Horst aan de Maas moet deze aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • De locatie is een pand met huisnummer in de gemeente Horst aan de Maas;
  • U mag trouwen in een tuin. Deze tuin moet horen bij een pand met een huisnummer. Er moet wel een alternatief zijn als het slecht weer is (tent of gebouw);
  • De locatie is op vaste grond of op een schip dat aan de wal ligt. De ceremonie kan niet plaatsvinden in de lucht of in een rijdend voertuig;
  • Bent u geen eigenaar van de locatie? Dan heeft u een verklaring van de trouwlocatie nodig;
  • Is de locatie een bedrijf (bijvoorbeeld een horecabedrijf)? Dan moet de uitbater of exploitant ervoor zorgen dat het gebruik van de locatie geschikt is voor de activiteiten en aan de wet voldoet. Denk aan bijvoorbeeld vergunningen en ontheffingen;
  • Is de locatie van een particulier (huis of tuin)? 
    • Dan moet u zelf voldoende maatregelen nemen om ongelukken bij brand te voorkomen;
    • Er mogen niet meer dan 150 mensen op de locatie zijn;
  • De locatie is op de dag van de ceremonie voor iedereen toegankelijk;
  • De locatie is geschikt voor mensen met een lichamelijke handicap;
  • De ceremonie kan zonder hinder of storingen plaatsvinden;
  • De locatie mag niet in strijd zijn met de openbare orde en veiligheid of goede zeden en respect voor de samenleving;
  • Er is een tafel, stoel en kleedruimte voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand;
  • Een religieuze plechtigheid is duidelijk gescheiden van de ceremonie. Het burgerlijk huwelijk vindt plaats voordat de religieuze plechtigheid plaatsvindt. 

U moet een verklaring invullen dat de locatie aan de voorwaarden voldoet.

Een ceremonie is tot 20.00 uur mogelijk.

U kunt vanaf 1 januari 2025 kiezen voor een eenvoudige ceremonie. 

  • In de trouwzaal in het gemeentehuis;
  • Op dinsdag of woensdag om 9.30 of 10.00 uur;
  • Er is plaats voor maximaal 20 personen, inclusief het bruidspaar en getuigen;
  • Een ambtenaar van de burgerlijke stand voltrekt de ceremonie;
  • De ceremonie is eenvoudig, zonder muziek en duurt maximaal 15 minuten.

Vanaf 1 januari 2025

Vanaf 1 januari 2025 kunt u (digitaal) de melding voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap regelen.

Vóór 1 januari 2025

U kunt geen (digitale) melding voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap regelen. Wij moeten onze systemen aanpassen. U kunt wel alvast uw locatie reserveren. U regelt dit met de eigenaar van de locatie. Houd er rekening mee dat er misschien vanuit de gemeente geen trouwambtenaar beschikbaar is op die dag.